browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Tisdag 19 juli 2011

Posted by on 19 juli, 2011

I dag blev det rena kalabaliken. Vi skulle köra iväg redan klockan 8, för att hinna med det vi hoppade över första dagen. Frukosten skulle serveras klockan 7, som vanligt. När vi kom ner visade det sig att frukosten serveras mellan 8 och 10, ingenting annat. Vår guide hade inte kollat upp det, utan bara utgått från att det var som vanligt. Den stackars personalen fick skynda på, vilket fick till följd att det som skulle serverats varmt, var kallt och allt var inte framtaget. Eftersom alla, på grund av tidsfelet, åt samtidigt, så rådde det dessutom anarki vid serveringsfaten.

Vi blev bara en kvart försenade och till första stoppet tog det bara tio minuter och det var Deildartunguhver, Europas största varma källa. Det var en märklig upplevelse att se kokande vatten strömma ur marken och de små bäckarna och pölarna rykte ordentligt.

Kokande vatten

Rykande bäckar

Därefter styrde vi kosan mot þingvellirs nationalpark. Det var också en märklig upplevelse. Här finns gränsen mellan den nordamerikanska och den europeiska kontinentalplattan och man ser det tydligt.

þingvellir

Sprickan ökar med 2,5 cm om året. Här fanns också Lagberget, där Islands 36 hövdingar samlades med sina undersåtar varje år, för att höra lagen och lösa konflikter. Historiens vingslag hördes tydligt.

Lagberget

I þingevellir stannade vi drygt en timme och sedan körde vi direkt till Reykjavik. Några rum fick vi ju inte så klart, klockan var bara halv ett, men jag var tvungen att fråga vår guide. Hon lämnar inte gärna ifrån sig viktig information frivilligt. Rummen skulle vi i alla fall få klockan tre, så vi fick ställa vårt bagage i ett låst rum (detta låsta rum visade sig vara öppet när vi kom tillbaka). Vi var hungriga så vi gick iväg mot huvudgatan och en hamburgerrestaurang vi såg i onsdags. Jag tror den hette 73, eller så var det bara numret på huset.

Hamburgerrestaurang

Vi tog varsin liten hamburgare, 90 g, med ost och bacon med pommes och en Coca-Cola var. Alltihop gick på 3300 ISK (ca 183 SEK). Vi fick sällskap av ett danskt par, de kom in alldeles efter oss så vi satte oss vid samma bord. Det gick hyfsat bra att prata trots allt.

Efter maten gick vi upp till Hallgrímskirkja. Den var mycket större och pampigare än vad jag föreställt mig.

Hallgrímskirkja

Orgeln såg riktigt mäktig ut, tyvärr var det ingen som spelade på den just då.

Orgeln

Vi tog en tur ner till vattnet också, det måste man ju när man är i en kuststad.

Utsikt från hamnpromenaden

Sedan vandrade vi tillbaka till hotellet och var där strax efter tre. Det var riktigt skönt att lägga sig ner och komma av fötterna.

Vid 18-tiden gick vi ut igen, för att få något att äta. Vi var båda lite sugna på pizza och vi hittade en pizzeria på huvudgatan Laugavegur, som hette Eldsmiðjan.

Pizzeria

Christian tog en 12″ Calcione, jag tog en 10″ Napoli och så varsin Coca-Cola. Alltihop gick på 4240 ISK (ca 235 SEK). Lite dyrt kanske, men gott var det.

På tillbakavägen råkade vi gå in i en souvenirbutik som fortfarande var öppen. Där hittade jag ett par vantar som var både tum- och fingervantar. Praktiskt när man har en smartphone, så slipper man ta av sig vantarna. Ett litet souvenirbokmärke fick följa med hem också. Vantarna kostade 2990 ISK (ca 166 SEK) och bokmärket 695 ISK (ca 38 SEK).

Eftersom vi ska bli hämtade halv sex i morgon bitti, så fick det bli en tidig kväll. Redan vid halv åtta var vi tillbaka på hotellet.