browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Måndag 18 juli 2011

Posted by on 18 juli, 2011

I dag när vi åt frukost fick vi veta att det varit en del jordbävningar vid Katla. Det största på 3,8 och sedan 15 mindre. Hoppas hon håller sig lugn några dagar till. En annan sak vi fick veta var att vår chaufför aldrig kört ”bakom-fjällen”-vägen med buss och när han fick veta att han skulle göra det så var hans reaktion ”Det går inte”. Det känns ju bra att resebyrån inte tar några risker med sina resenärers säkerhet. Och en himla tur var det att jag inte visste det förut, då hade jag verkligen behövt valium.

Vi körde från hotellet halv nio och åkte runt på en halvtimmes sightseeing. Det såg ut att vara en mysig liten stad, som man gärna skulle ha tittat lite på och upptäckte lite själv.

Klockan tio var vi framme i Varmahlid och gjorde ett tekniskt stopp, med inhandling av nödproviant ifall detta skulle bli det enda stoppet. Meningen var också att vi skulle titta/rida på islandshästar, men tydligen hade de inte uthyrning längre. Så frågan är ju var de red förra veckan… Det ändrades i alla fall så vi skulle försöka ta det vid hotellet i stället, för där har de uthyrning.

Halv elva stannade vi i Glaumbær, en by av torvbyggnader, som de bodde i förr. Där stannade vi i en timme, så det blev en del dödtid.

Glaumbær

Sedan åkte vi bara i en kvart, till Sauðarkrókar, där vi först stannade vid banken, så de som ville kunde ta ut pengar. Därefter körde vi tillbaka en bit, till en affär där vi köpte lunchmat. De hade salladsbuffé, där man kunde plocka vad man ville och det kostade 1495 ISK per kilo. Vår lunch gick sammanlagt på 1822 ISK (ca 83 SEK). Efter det åkte vi nästan tillbaka till banken, där vi satte oss i gräset i en backe och åt vår lunch. Det var riktigt gott och härligt, med sol och allt.

Vi körde inte mer än trekvart efter lunchen, innan det var dags för nästa stopp. Då fick vi tio minuter för att titta på åmynningen vid Blönðuos. Dessa tio minuter blev till trettio, eftersom några hittade en skrotsamlare som gjorde konst av det. Resten av oss stod bara och väntade. När alla kommit på bussen så visade det sig att caféet guiden tänkt att vi skulle fika på låg 50 m bort. Då tyckte alla att vi kan väl köra ett tag och hitta ett annat ställe. Alla utom guiden, som måste ha varit väldigt kaffetörstig, för vi körde bara några minuter, tillbaka till byn och där ville hon fika då. Resten av oss, faktiskt de flesta, hade inget vettigt alls att ta oss för. Det fanns inget speciellt att titta på. De 30 minuter vi fick här blev till 45. Guiden och chauffören kom sist. Efter detta stopp körde vi bara ett par minuter, till kyrkan som låg ungefär 100 m från fikastoppet. Där fick vi tio minuter, som blev till femton. I denna by, där det inte fanns något att titta på och ingen ville fika i, slösade vi bort 1,5 timme. I stort sett bara dödtid. Man undrar lite om guiden har något slags motvilja mot att komma till hotellet i rimlig tid.

Nästa stopp blev i alla fall inte förrän ungefär 1,5 timme senare. Då stannade vi på toppen av heden Holtarvórdurheidi med utsikt mot Eriksjökull och Langjökull.

Utsikt mot glaciärer

Vid halv sex stannade vi vid vattenfallet Glanni, där vi såg när laxarna hoppade.

Glanni

Härifrån var det bara ca en halvtimme till Foss Hotel i Reykholt, så under över alla under, vi var framme strax efter klockan 18.

Hotel Foss

Eftersom middagen var klockan 19, blev det ändå stressigt och ingen tid till något egentligen. Rummet var oväntat fint, men lukten av vattnet gör mig nästan tokig. Hela tiden stinker det ruttet ägg av svavlet. Det här hotellet var också det enda som ville ha vetalt för Internet. Visserligen bara 500 ISK (ca 27 SEK) för en timme, men ändå. Tyvärr fungerade inte det trådlösa i vårt rum, den routern var trasig. I stället fick vi en timme gratis, men då var vi tvungna att sitta vid trappavsatsen.

Middagen var bra i dag också. Till förrätt var det en sallad med mozzarella. Varmrätten var torsk på något slags grönsaksbädd och parmesan överst. Efterrätten var äpplekaka med vaniljglass. Till detta drack vi varsin stor öl, som kostade 900 ISK (ca 50 SEK) styck.

Denna dag kändes nästan helt bortkastad, med otroligt mycket dödtid och de utlovade islandshästarna har fortfarande inte synts till. Dessutom missade vi precis Snorre Sturlassons museum, som ligger precis vid hotellet. Det stängde klockan 18, några minuter innan vi kom fram.