browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Island 2011-07-13 – 2011-07-20

Posted by on 23 juli, 2011

Island är ett land som alltid har lockat oss och eftersom TEMA-resor inte verkar vilja lägga till det i sitt utbud, så bestämde vi oss för att hitta en annan resebyrå. Valet föll på Hekla Travel och Den Klassiska Rundresan. Efter att först Grimsvötn hade utbrott i maj och sedan Hekla hostade en vecka innan vi åkte och Katla sedan hostade lite och spolade bort en bro några dagar innan vi åkte, så trodde vi knappt att det skulle bli av. Men avresedagen infann sig utan fler missöden.

Islänningarna verkar inte vara det mest effektiva folk i världen, men oj, vad de var utåtriktade, gästvänliga och pratglada. Jag kan definitivt tänka mig att åka tillbaka. Och vem har sagt att det är dyrt på Island? Vi blev glatt överraskade för mycket var billigare än här och nästan inget var dyrare. Lite prisexempel:

• 3 pack Twix: ca 18 SEK
  • Litet rör Pringles: ca 10 SEK
  • 0,5 liter Coca-Cola: ca 10 – 15 SEK
  • 0,5 liter vatten: ca 5 – 10 SEK
  • Standardpizza: 85 – 115 SEK
  • Soppa: 70 – 80 SEK
  • Sandwich: ca 25 SEK

Hekla Travel däremot, gjorde oss väldigt besvikna. På deras hemsida står det att guiden ska vara skandinavisktalande och såvida man inte anser att danska är skandinaviska så är det fel. Vår guide pratade danska, med kraftig isländsk brytning. Ibland förstod inte ens danskarna henne. Själv kunde jag nog bara tillgodogöra mig hälften av vad hon sa. Vilket var synd, för jag tror att hon egentligen var duktig och hade mycket matnyttigt att berätta.

Ett annat svenska par hade fått ett annat flyg än resten av oss och det hade resebyrån ingen aning om!? Ingen mötte dem på flygplatsen när de kom och ingen hade ordnat transport till flygplatsen vid hemresan.

En annan negativ sak var det späckade programmet. Det kanske är dumt att klaga på för mycket upplevelser, men när man kväll efter kväll kommer till hotellet lagom till middagen, utan chans att ens tvätta av sig eller byta kläder, vid åtta-nio på kvällen, då blir det bara jobbigt. Ibland verkade det som att vår guide inte ville komma till hotellen för tidigt, för vissa stopp var rent onödiga. Hon var också ovillig att lämna ifrån sig viktig information frivilligt, som när beräknas lunchen/middagen/ankomst till hotellet. Vissa dagar hade vi massor av stopp där vi hade möjlighet att köpa dricka och något att äta, andra dagar stannade vi en gång på förmiddagen och sedan inte mer. Det var svårt att planera inköpen av dricka och mat, vilket gjorde att man ibland hade vätskebrist och var vrålhungrig och ibland hade man ett överflöd.

Det utlovade besöket hos islandshästar och möjlighet att rida kom aldrig heller. Ingen utvärdering har vi fått göra heller, men kanske får vi något formulär att fylla i via mail. För alla seriösa resebyråer gör väl en utvärdering och bryr sig om vad resenärerna har att säga.

Kontentan: Åk jättegärna till Island, men välj inte Hekla Travel.