browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Fredag 15 juli 2011

Posted by on 15 juli, 2011

Frukosten var OK även här och när den var aväten bar det iväg, halv nio, mot Skaftafell nationalpark. Här fanns det ett vattenfall, Svartifoss, på 45 minuters gångavstånd. Självklart måste man se det. Jag blev lite misstänksam när en skylt sa att det var 1,5 km dit, det tar normalt inte 45 minuter. Jag hade rätt, det var inte normalt. Stigen gick rätt upp och gjorde det i stort sett hela tiden. Ungefär halvvägs fanns det ännu ett vattenfall, Hundafoss.

Hundafoss

Efter ytterligare en stund kom vi till slut fram till Svartifoss och promenaden var värd att göra. Inte bara för vattenfallet, utan också för utsikten.

Svartifoss

Man ska kunna se Islands högsta punkt, Hvannadalshnjúkur, härifrån, men tyvärr var det väldigt dimmigt åt det hållet. Växterna var också intressanta, här fanns också något som liknade björnloka. En liten skum buke, som verkar finnas överallt och några små, söta lila blommor hittade jag också.

Björnlokeliknande blomma Midsommarblomster Lila blommor Silverbuske

Nedvägen gick lite lättare och efter en stunds vila åkte vi iväg, en tur på ca tio minuter, till en glaciärtunga, Svínafellsjökull. Den var riktigt maffig och den lilla promenaden dit var väl värd det.

Glaciär

Efter det besöket var det dags för lunch och den skulle intas på ett litet ställe en bit bort. Där fanns liksom ingenting. Det var ett riktigt dåligt lunchställe, med dyr mat och inte speciellt mycket att välja på. Förmodligen stannade vi där för att chaufförer och guider hade en speciell disk där de fick riktig och god mat. Vi köpte bara några mackor och en dricka, det gick på 1905 ISK (ca 105 SEK).

Efter ”lunchen” begav vi oss till Jökulssárlón, där vi skulle åka amfibiebåt bland ”isberg”.

Amfibiebåt

Många andra i gruppen verkade tro att vi skulle på en polarexpedition. De stod och klädde på sig plagg efter plagg. I gången på bussen. Vilket betydde att ingen annan vare sig kom in eller ut.

Turen gick i alla fall ut på lagunen och ut bland de så kallade isbergen. De flesta var ganska små, men en del var lite större.

Isberg

Båtguiden tog också upp en bit inlandsis, ca fem miljoner gammal, som vi också fick smaka på.

Dessvärre var det väldigt dimmigt så man såg bara det som var alldeles nära, varken glaciär eller land syntes.

Dimmigt bland isbergen

Vi är helt säkra på att han som körde båten lyckades köra vilse, dessutom, för plötsligt kom en annan kille i en liten båt och pekade åt motsatt håll. Vi är också ganska säkra på att en normal tur är ca 25 minuter. Vår varade i drygt 45.

Sedan bar det iväg mot Östfjordarna, ett pampigt landskap, med en karg kustlinje.

Östfjordarna

Toalettstoppet i Höfn avlöpte inte helt enligt planerna, för biblioteket där toaletten låg, stängde klockan 16 och vi var där tio över. Vi fick i alla fall handlat en del proviant i affären där, ifall middagen skulle dröja i dag också. Det visste vi ju inte ännu. Det tekniska stoppet i Djupivagur blev inte heller så bra, för restaurangen hade börjat ta betalt för toalettbesök. Planeringen är inte jättebra.

Djupivagur

Det var också ungefär här som vi fick veta att hotellet vi skulle bo på var en gammal skola. När vi kom fram till Hotel Stadarborg vid halv åtta, fick vi ett rum med två enkelsängar och det var ungefär det sämsta hotell jag bott på. Bortsett från Bulgarien. En strömkontakt var nedriven från väggen och hängde löst. Strömkontakten i badrummet satt alldeles vid handfatet.

Strömkontakt nära vatten?

Middag blev det klockan åtta och det blev en trerätters. Förrätten var något slags soppa, tomat eller grönsak. Varmrätten var lamm med pepparsås och bakad potatis. Efterrätten var yoghurt med grädde. Tror vi. Vi drack varsin öl, som kostade 1000 ISK (ca 55 SEK).